Saturday, August 25, 2018

KEDUDUKAN RAS BINTANG ZODIAK MENURUT ASTRONOMI (ILMU KAJIAN FALAK SAINTIFIK)

Ilmu falak atau ilmu hisab yang juga dikenali ramai sebagai astronomi adalah ilmu saintifik semulajadi untuk mempelajari objek-objek luar angkasa dan fenomena. Ilmu ini melibatkan matematik, fizik dan kimia, di dalam usahanya memperjelaskan tentang objek di luar angkasa yang melibatkan gugusan bintang atau buruj dan fenomena di luar angkasa. Di antara objek-objek yang menjadi perhatian adalah planet-planet, bulan, matahari, galaksi dan meteor serta fenomena seperti peredaran bulan dan matahari, peredaran planet terhadap matahari, peredaran galaksi terhadap lubang hitam gergasi (supermassive black hole), letupan supernova, semburan sinar gamma (gamma rays burst) dan berbagai lagi.




Astronomi merupakan diantara ilmu sains semula jadi yang paling tua di dunia sepanjang sejarah yang manusia ciptakan. Astronomi mempunyai disiplin ilmu yang melibatkan astrometri, navigasi bintang, astronomi pemerhati atau observational astronomy serta digunakan untuk membuat kalendar-kalendar, namun bidang astronomi yang professional dinamai sebagai astrofizik (astrophysics).

Pada masa dahulu, astronomi hanyalah terhad kepada objek-objek seperti ras bintang atau formasi buruj yang dapat dilihat dengan mata kasar. Di antara penemuan arkeologi masa kini adalah mengenai beberapa artifak yang digunakan untuk tujuan astronomi di beberapa lokasi pada zaman lampau. Para arkeologi juga berpendapat bahawa astronomi juga digunakan untuk menentukan peredaran musim, sebagai salah satu faktor bagi mengetahui musim menuai sayur-sayuran dan buah-buahan. Selain itu, ia juga digunakan untuk menentukan masa yang tepat untuk melangsungkan perkhawinan, bahkan di beberapa lokasi arkeologi di Yunani, Mesir, China dan di benua Afrika, para arkeologi mendapati astronomi digunakan bagi menentukan waktu sesuai untuk mencari pasangan atau musim untuk mengawan wanita yang mereka berahikan.  Di samping itu, diantara tujuan utama astronomi pada zaman kuno dahulu adalah ilmu astrologi bagi tujuan keagamaan atau kepercayaan secara setempat.

Bagi entri kali ini, penulis ingin menyampaikan mengenai kedudukan ras bintang 12 zodiak secara ilmiah atau saintifik dengan mengunakan method atau cara yang asal iaitu secara astronomi.

1. ARIES

Aries adalah bintang Hamal dan Sheratan, iaitu ras bintang Alpha dan Beta. Selalunya kedua bintang ini bukan hanya dilihat dekat diantara satu sama lain, bahkan jarak diantara keduanya hanyalah 6 tahun cahaya sahaja!

2. LEO

Leo adalah ras bintang yang benar-benar sebijik seperti singa, iaitu nama yang ia perolehi. Di dalam ras bintang ini mengandungi bintang kecil yang dinamai sebagai Regulus dan beberapa buah galaksi yang berbentuk spiral. Ras bintang ini sebenarnya adalah Regulus dan Algieba. Regulus terletak di bahagian bawah kanan ras bintang dan jaraknya dari bumi adalah sebanyak 90 tahun lamanya. Ia nya bersaiz lima kali ganda dari saiz matahari kita. Algieba pula adalah bintang paling terang kedua di dalam ras bintang, dan jika dilihat melalui teleskop, ia nya kelihatan seperti dua buah bintang yang berkilauan emas.

3. SAGITTARIUS

Ras bintang ini adalah kawasan paling sibuk di angkasa dimana ia mengandungi banyak nebula dan berbagai-bagai gugusan bintang. Berdekatan sempadannya dengan Ophiuchus, terdapat bintang X Sagittarii yang tidak membawa ancaman terhadap galaksi kita, meskipun kedudukannya adalah hanya satu degree dari pusat galaksi. Garisan busur Sagittarius sebenarnya bermula dari penghujung struktur pemegang tersebut dengan Kaus Borealis di atasnya dan Kaus Australis di penghujungnya. Albaldah merupakan bintang yang paling terang di ras bintang ini. Busur kecil dan anak panah tersebut adalah gugusan bintang yang berbentuk cawan kecil bernama M7 boleh dilihat dibahagian bawah tengah.

4. LIBRA

Ras bintang Libra boleh ditemui diantara ras bintang Scorpio dan Virgo. Kedudukan sebenarnya adalah jam 15 ke kanan menaik, dan sudut selisih nya adalah -15 degree. Libra boleh dilihat jelas pada latitude 65 dan -90 degree. Penampakan Libra paling terang adalah pada bulan Jun pukul 9 malam. Libra adalah ras bintang Venus. Antares dianggap sebagai bintang paling bercahaya di Libra meskipun mempunyai dua bintang sederhana terang yang terkenal iaitu Zubenegenubi dan Zubeneschamali. Bintang-bintang lain yang dinamakan di Libra adalah seperti berikut: Zuben Elkrab, Zuben Elakribi dan Brachium.

5. AQUARIUS

Aquarius adalah ras bintang yang kedudukannya adalah diantara Capricornus dan Pisces pada perjalanan tahunan matahari di sekeliling langit. Matahari melintasi gugusan bintang ini pada pertengahan Febuari hingga pertengahan Mac. Aquarius dilihat menganjur dari kawasan khatulistiwa ras bintang hingga ke hemisfera selatan. Ras bintang ini dikelilingi oleh Pegasus Equuleus dan Delphinus di sempadan utara, Aquila di barat, Capricornus di sempadan barat daya, Piscis Austrinus dan Sculptor di di bahagian selatan, Cetus di timur dan akhir sekali Pisces di sisi timur laut. Bintang Sadalmelhc berada di gugusan bintang ini dan dinamai sebagai "Lucky si bintang raja" serta merupakan bintang Alpha paling terang di gugusan ini. Selain itu, bintang lainnya adalah Sadalsuud iaitu bintang Beta di Aquarius.

6. GEMINI

Ras bintang Gemini sebenar tidak sukar untuk dicari. Apa yang harus anda lakukan hanyalah mencari dua bintang yang terang berbentuk seperti kepala dua orang kembar! Dua bintang ini dinamai sebagai Castor dan yang satu lagi adalah Pollux. Selepas anda berjaya menjumpai dua bintang yang berbentuk kepala dua orang kembar tersebut, perhatikan dengan teliti dua pasang tangan dan kaki kedua bintang ini. Secara grafik dalam gugusan buruj ini, dua bintang ini seperti dua orang kembar yang berpegangan tangan. Kedua-duanya adalah sangat bersinar, Castor di sebelah kanan dan Pollux di sebelah kiri. Pollux merupakan bintang yang paling hampir dan paling dekat dengan sistem suria kita.

7. CAPRICORN

Berkewujudan seperti seekor kambing gurun, serta selalu diperlihatkan dengan ekor seperti ikan, kumpulan bintang ini paling jelas dilihat di akhir musim panas di hemisfera utara Bumi. Ia nya adalah perumah bagi berbagai-bagai gugusan bintang Globular M30. Bintang paling terang bagi Capricorn adalah planet Saturn. Nashira, Dabih dan Algedi merupakan bintang-bintang utama di ras ini. Algedi adalah bintang terang yang dilihat bersama dengan Dabih di bahagian bawah dan cenderung ke arah kiri, manakala bintang Nashira di sebelah kanan.

8. TAURUS

Bintang paling terang di dalam ras ini adalah matahari gergasi berwarna jingga bernama Aldebaran, iaitu bintang yang kelihatan aneh berbentuk seakan-akan seekor sapi, dan boleh dikatakan dekat dengan sistem suria kita dimana jaraknya adalah 65 tahun cahaya yang ganjil (Ertinya dihitung mengunakan angka ganjil dalam kelajuan cahaya). Juga boleh dilihat pada ras bintang ini adalah sebuah bintang berwarna biru yang terbentuk di bucu hujung tanduknya. Di dalamnya juga anda akan dapat menemui bintang yang lain iaitu Aldebaron, iaitu antara bintang yang paling bersinar pada waktu malam diperkirakan pada jarak 55 tahun cahaya dari bumi. Juga di dalam gugusan bintang ini anda akan menemui gugusan bintang yang lain dinamai sebagai Pleiades, yang kelihatan seperti sekelompok gugusan yang berjumlah 6 bintang sahaja. Setiap gugusan Pleiades di dalam gugusan ini terdapat beberapa ratus bintang yang kelihatan seperti saling dekat diantara satu sama lain, namun sebenarnya ratusan tahun cahaya jaraknya sesama sendiri.

9. VIRGO

Ras bintang kedua terbesar yang dilihat dilangit pada waktu malam, tewas hanya 9 degree bersegi empat sama dari pendahuluinya iaitu Hydra. Pada jalur Virgo terdapat lapangan besar galaksi diperkirakan 60 million tahun cahaya jaraknya dari galaksi kita. Bintang magnitud pertamanya adalah "spica". Ia nya adalah bintang paling lemah diantara dua bintang paling bercahaya di gugusan ini. Marikh adalah bintang paling bercahaya di lingkungan gugusan ini dengan badannya yang kelihatan kemerah-merahan.

10. CANCER

Cancer merupakan sekumpulan bintang yang tidak ketara jalurnya. Ia adalah rumah bagi gugusan bintang yang kompleks dan kelihatan seperti sarang lebah atau dikenali sebagai Praesepe. Dicatatkan secara jelas oleh para pemerhati bintang-bintang, Cancer adalah gugusan bintang yang terbuka, perumahan bagi Praesepe inilah ras bintang Cancer. Ras bintang ini adalah berjarak lebih kurang 557 tahun cahaya jauhnya dan berusia lebih kurang 730 million tahun lamanya. Gugusan ini mempunyai lebih kurang 250 bintang dan berkemungkinan lebih banyak dari yang disangka, iaitu sebanyak 350 bintang di dalamnya.

11. SCORPIO

Ras bintang ini boleh dilihat pada musim panas di hemisfera utara, namun paling jelas dari hemisfera selatan mahupun di bahagian selatan benua Amerika. Ia nya adalah gugusan bintang yang besar dan penting bagi para pemerhati bintang-bintang. Di antara bintang yang paling bercahaya di gugusan ini adalah matahari gergasi berwarna merah yang paling terkenal iaitu Antares selain dari pelbagai jenis gugusan dan objek angkasa di luarnya. Antares adalah matahari yang berwarna sangat merah dan dianggap sebagai jantung kala jengking. Antares terletak di bahagian atas kanan dan paling bersinar di Scorpius. Milky Way pula kelihatan sedikit ke sebelah kanan dengan tidak begitu jelas, gugusan globular yang berada tepat di sebelah kanan Antares pula adalah gugusan bintang M4.

12. PISCES

Di sebalik namanya yang indah, kedudukan dan saiznya di gugusan bintang zodiak, bintang-bintang yang berada di gugusan ini agak sedikit mengecewakan. Alpha Pischium atau dikenali ramai sebagai Alrisha atau "the Cord" dimana menjadi perlembangan titik utama diantara dua ikan bertemu. Alrisha bukanlah bintang paling bersinar di ras bintang Pisces, namun kemuliaan itu sebenarnya dimiliki oleh Gamma Piscium, iaitu berada di kawasan menuju ke barat jalur ikan tersebut. Ini adalah gugusan bintang yang berbentuk heksagon, meskipun kelihatan kabur, namun masih dapat dikenalpasti kerana bentuknya. Jalur ikan di bahagian utara agak kurang diklasifikasikan bentuknya, kerana ia nya gugusan bintang yang tidak teratur menuju ke galaksi Andromeda. Objek yang paling bersinar di Pisces adalah planet Musytari atau Jupiter. Kebanyakan tempat di ras bintang Pisces adalah Gamma Piscium. Ke bawah dan menuju ke kiri Gamma adalah bintang yang paling popular bernama Piscium. Manakala, Omega pula boleh ditemui di sebelah kiri dan menaik ke atas menuju ke Andromeda.


GAMBAR DIBAWAH DIAMBIL PADA TAHUN 2006 OLEH STEPHEN HAWKING SENDIRI, DIKONGSIKAN DI LAMAN WEB KOMUNITI ASTROPHYSICISTS PADA TAHUN 2010 OLEH PEMBANTU BELIAU.



No comments:

Post a Comment